Analytics

Wanneer breekt de elektrische auto door?

Gepubliceerd:
Elektrische auto bij een laadpaal

Op dit moment is slechts 1 procent van het wagenpark in Nederland elektrisch. Hierin is de hybride variant meegenomen. De elektrische auto is veelbelovend, maar het aandeel lijkt niet te groeien. Wanneer breekt de elektrische auto echt door?

Analisten verwachten meer elektrische auto’s

De volledig elektrische rijdende auto heeft een klein aandeel in Nederland. Ook wereldwijd ligt deze nog ver onder de 1 procent. Toch denken analisten dat het aandeel de komende jaren flink gaat stijgen. In 2025 is het marktaandeel 7 procent, volgens onderzoeksbureau Morgan Stanley. Zij wijzen hiervoor een aantal oorzaken aan.

Prijs van de accu

De meest relevante oorzaak is de constant dalende prijs van de accu. Deze zou in 2020 gehalveerd moeten zijn. Niet alleen wordt de prijs steeds lager, ook het rijbereik wordt steeds hoger. Dit komt vooral door steeds betere technieken die toegepast worden. Deze moeten ervoor moeten zorgen dat de actieradius straks minimaal 500 km is.

Uitstootnormen Co2

De huidige norm voor Co2-uitstoot ligt in de Europese Unie op 130 g/km. In 2025 wordt deze aangescherpt naar 68 g/km. Deze aanscherping van de uitstootnorm maakt het inzetten op alternatieve technieken noodzakelijk. Brandstof diesel zit bijna aan het einde van haar mogelijkheden en ligt bovendien onder vuur, na het uitstoot-schandaal van autofabrikant Volkswagen.

Meer aanbod elektrische auto’s

Autofabrikanten lijken zich steeds meer te focussen op de elektrische auto. Zo heeft Ford voor de komende 15 jaar liefst 13 nieuwe elektrische modellen beloofd. Volkswagen gaat in 2025 zelfs voor het dubbele van Ford. Toch is het lastig voor fabrikanten om de elektrische auto winstgevend te maken. Op de productie van de meest verkochte elektrische auto ter wereld, de Nissan Leaf, maakt de autofabrikant nog steeds geen winst.

Belastingregels elektrische auto

De Nederlandse overheid zet ook vol in op de elektrische auto. Alleen als een auto volledig elektrisch is wordt deze nog fiscaal ondersteunt. Onder het motto “de vervuiler betaalt” moet dit de consument stimuleren om over te stappen. Zelfs de plug-in-hybride wordt niet meer fiscaal beloond. Een subsidie op de aanschaf van de elektrische auto komt er vooralsnog niet.

Verbod op benzine- en dieselauto’s

Meer dan de helft (53%) van de Nederlanders wil dat er vanaf 2025 een verbod komt op de fossiele brandstof auto. Een kwart van de Nederlandse consument beweert zeker over te stappen op elektrisch rijden. Dan moet in Nederland wel hetzelfde beleid worden gevoerd als in België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Noorwegen. Daar wordt de aanschaf van volledig elektrische auto’s namelijk gesubsidieerd. Genoemde percentages komen naar voren uit een onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). De komende jaren zal moeten blijken of de elektrische auto ook echt doorbreekt.

Bron: zelfenergieproduceren.nl

Bron foto: elektrischeautokopen.nl